کافی شاپ

قهوه خانه سابق

آموزش فردی، انتظارات تیمی

شاید شما هم بارها این موضوع را از دیگران شنیده یا خودتان به این نتیجه رسیده باشید که ایرانیان همواره در کارهای فردی موفقترند ولی در کارهای تیمی در جا میزنند. این موضوع به چه علتی است؟

من فکر میکنم سیستم آموزش و پرورش ما تا حدود زیادی در این مورد موثر و مقصر است. تا به حال دقت کرده اید که آموزشها در کشور ما همگی فردی است؟ امتحانات نیز که ملاک تقسیم بندی دانش آموزان به خوب و بد!! یا دستیابی آنان به موفقیت است مهارتهای فردی دانش آموزان را محک میزنند. (کنکور یکی از اصلی ترین آزمونهای فردی است که آینده یک فرد را رقم میزند.)

دانش آموزی که در ریاضیات، جغرافیا و فارسی استعداد چندانی ندارد و نمرات اصطلاحا ناپلئونی میگیرد علیرغم آنکه رهبر خوبی است و قابلیتهای مدیریتی خوبی دارد در مدرسه مورد بی توجهی قرار میگیرد و حداکثر به عنوان مبصر کلاس انتخاب میشود که این امر هم چندان افتخار و مایه موفقیتی برای وی محسوب نمیشود. شاید به همین دلیل غالب مبصرهای کلاسها از بین دانش آموزان به اصطلاح تنبل انتخاب میشوند.

سیستم آموزش و پرورش با تنبل، بی استعداد، کودن، یا ناموفق خواندن این دانش آموز هرگونه اعتماد به نفسی را از او سلب میکند و مانع از پیشرفت وی در زمینه استعدادی خاص خود میشود. اینچنین دانش آموزانی نه تنها آموزشی در باب مدیریت یا کار تیمی برای پیشبرد استعدادشان نمیگیرند بلکه به دلیل عدم موفقیت در کارهای فردی سرخورده شده و حتی بعضا بدون تکمیل دوره ای خاص مجبور به ترک تحصیل میشوند. در واقع سیستم آموزشی تک بعدی ما قادر به پرورش دانش آموزان چند بعدی که هم دارای تحصیلات بوده و هم قابلیتهای کارهای تیمی را داشته باشند نیست.

بسیاری را میشناسیم که در دوران تحصیل جزو دانش آموزان ساعی و درس خوان بوده اند و تصور میشد پس از فراغت از تحصیل به دلیل قابلیتهای بالا قادر به ایجاد تحول در محیط اطراف خود باشند ولی نتوانسته اند از عهده مدیریت یک مجموعه کوچک هم برآیند یا با گروهی از همکاران یک کار مشترک را به پیش ببرند. برعکس دانش آموزان به ظاهر ناموفقی را میشناسیم که پس از کنار گذاردن تحصیل یا پس از تکمیل ناپلئونی تحصیلات خود به دلیل قابلیتها و توانمندیهای مدیریتی و تیمی خود قادر شده اند مجموعه ای را حول خود گرد هم آورند که سبب موفقیت آنان شده است.

برای تحول در مدیریت کشور نیاز به پایه ریزی اساسی از سطح مدارس داریم. آموزش مدیریت، کار تیمی، کار گروهی و موارد مشابه میبایست در آموزش و پرورش ما جایگاه خود را بازیابد و دانش آموزی که دارای این توانمندیهاست به سمت رشته های مورد نظر هدایت شود و از سرخوردگی وی به دلیل عدم توفیق در آزمونهای فردی جلوگیری شود.

  
نویسنده : قهوه چی ; ساعت ۳:٥۱ ‎ب.ظ روز پنجشنبه ۱٧ اردیبهشت ۱۳۸۳
تگ ها :