کافی شاپ

قهوه خانه سابق

دوچرخه سواري در هلند

 

كشور هلند به دليل آب و هواي معتدل و زمينهاي هموار ( كه آرزوي يك كوه را به دل آدم ميگذارد) موقعيت مناسبي براي دوچرخه سواري دارد. خست ذاتي هلندي ها هم مزيد بر علت شده و اين مردم را به جايي رسانده كه در يك كشور16  ميليوني حدودا به همين تعداد دوچرخه وجود د ارد و در تمام هلند در كنار خيابانها مسير جداگانه اي براي دوچرخه در نظر گرفته شده است. ( تقريبا شبيه بلوار كشاورز خودمان در تهران) تمام مردم اعم از مرد و زن و پير و جوان و استاد دانشگاه و رييس و مرئوس و ... همگي با دوچرخه جا به جا ميشوند. دوچرخه ها هم چندان شيك و آنچناني نيست. دوچرخه هاي معمولي است كه بعضا هم زنگ زده و فرسوده هستند ولي به دليل همان موضوع خسيس بودن هلندي ها همچنان مورد استفاده قرار ميگيرد.

دوچرخه سواري هلندي ها بسياري از مشكلات انان را حل كرده است. استفاده از دوچرخه به شكل وسيع در كنار مترو، تراموا، اتوبوسهاي شهري و نيز شهر سازي صحيح تردد و ترافيك را در شهر روتردام به شدت كاهش داده است. به شكلي كه در ساعات شلوغ روز نيز چندان ترافيكي مشاهده نميشود. اين امر به تميزي هوا كمك زيادي كرده است. موضوعي به نام آلودگي هوا چندان مانند كشور ما در اينجا وجود ندارد.

دوچرخه سواري علاوه بر منافع اقتصادي و شهري به سلامتي افراد نيز كمك شاياني ميكند. وقتي به ر‍ژيم غذايي مردم هلند نگاه ميكنم ميبينم كه چندين برابر ما چربي و قند مصرف ميكنند. اكثر غذاهاي اينجا آغشته به روغن ( باب طبع بامشاد!!!) و حاوي خامه و شيريني است. با اين حال به دليل فعاليت فيزيكي حين دوچرخه سواري، مشكل بيماري قلبي اگر كمتر ايران نباشد بيشتر هم نيست. اميد به زندگي بالاتر از 80 سال اين مردم مويد همين موضوع است.

تداركي كه براي دوچرخه سواري مردم ديده شده بي نظير است. خيابانها باند جداگانه اي براي دوچرخه ها دارند و سر چهار راهها نيز چراغ راهنمايي و تابلوهاي راهنمايي براي انها تعبيه شده است. در كنار هر پله اي حتما سطح شيبداري را براي بالا و پايين بردن دوچرخه پيدا ميكنيد. حتي گاهي كه فضاي كافي براي تعبيه اين سطح شيب دار نيست قسمتي از پله ها را ( به عرض مثلا بيست تا سي سانتيمتر) به صورت سطح شيب دار در آورده اند تا حين بالا رفتن از پله ها بتوانيد دوچرخه را نيز بدون مشكلي در كنار خود حمل كنيد.

به نظر من دوچرخه سواري يكي از رفتارهاي منطقي وبدون تعارف هلندي ها است كه بدون توجه به مسائلي مانند پرستيژ (كه بعضا براي ما تعيين كننده تر از ساير ابعاد موضوع است) و صرفا به دليل وجود دلائل منطقي و اقتصادي براي آن در پيش گرفته شده است.

  
نویسنده : قهوه چی ; ساعت ۱:٢۳ ‎ق.ظ روز سه‌شنبه ۱٠ شهریور ۱۳۸۳
تگ ها :