الگوبرداری از غرب

خاطراتچی متنی را در وبلاگش نوشته با عنوان دوچرخه سواری دوای درد ترافيک تهران. گرچه تا حدودی با گفته هايش موافقم ولی نه کاملا. راستش اين فرهنگ دوچرخه سواری در هلندخيلی زيباست. تا جايی که ميدانم در برخی کشورهای ديگر نظير چين هم معمول است. ولی در مورد اينکه آيا دوچرخه سواری بهترين راه حل مشکلات شهر تهران است يا خير شک دارم.

 از زمانی که ايران با غرب و در البته در ابتدا با اروپا تماس پيدا کرد هميشه مسافران بازگشته از فرنگ تلاش داشتند تا با کپی کردن آنچه در اروپا ديده اند در ايران مشکلات کشور را حل کنند. اين تلاش اگر بدون در نظر گرفتن جوانب امر باشد دردی را دوا نخواهد کرد و چه بسا دردی به ساير دردهای کشور بيافزايد. نوشتن قانون اساسی ايران بر اساس قانون اساسی بلژيک يکی از اولين نمونه های اين نوع الگوبرداری های غلط بود که آنرا در تاريخ به عنوان مثال داريم. ما در همين سده اخير به وضوح دريافته ايم که هر طرحی برای موفقيت در ايران ابتدا بايد ايرانيزه شود تا بتواند جايگاه خود را در جامعه ايرانی پيدا کند و بوسيله مردم پذيرفته شود.

به نظر من استفاده از دوچرخه در ايران موانعی بسياری دارد که عدم وجود مسيرهای دوچرخه رو در کنار آن چيزی به شمار نميرود. فرهنگ تفاخر در جامعه ما که استفاده از وسيله ساده ای چون دوچرخه را عار و کسرشان ميداند يکی از اولين موانعی است که خاطراتچی هم به آن اشاره نموده است. از سويی استفاده خانمها از دوچرخه با ديدگاههای دينی برخی اقشار جامعه تضاد دارد. سرد بودن هوا در زمستان و گرم بودن آن در تابستان (که قابل مقايسه با هلند نيست) يکی ديگر از موانع گسترش فرهنگ دوچرخه سواری است. از سوی ديگر ارزان بودن قيمت سوخت که هزينه حمل و نقل با خودروهای شخصی را کاهش ميدهد انگيزه ای برای استفاده از دوچرخه برای مردم باقی نميگذارد. حال با تمام اين تفاسير آيا باز انتظار داريد تنها با احداث مسير دوچرخه رو در خيابانهای ما (فرض کنيم در دراز مدت) تمام مردم دوچرخه سوار شوند؟ من که اينطور فکر نميکنم. به عقيده من حل تمام موانع دوچرخه سواری در ايران آنقدر مشکل است که شايد در مقام مقايسه سرمايه گذاری بر روی گسترش وسايل حمل و نقل عمومی برای کاهش ترافيک و الودگی هوا در حال حاضر عملی تر و مفيد تر باشد. يا برنامه ريزی برای افزايش تدريجی قيمت بنزين که ميتواند در فرهنگ استفاده ما از خودرو شخصی و تمايل به جايگزينها در مردم تاثير بگذارد موثر تر از کار بر روی فرهنگ دوچرخه سواری است. برنامه ريزی برای کاهش نياز مردم به سفرهای درون شهری از راهکارهای ديگری است که برای کاهش آلودگی هوا موثر است ولی غالبا چندان به چشم نمی آيد.

کلام آخر اينکه برای حل مشکلات ايران بايد همه تجربه های جهانی را از نظر گذراند اما دست آخر بايد ايرانی فکر کرد و ايرانی برنامه ريخت.

 

راستی: لطفا يک جواب منفی هم نثار اين نظرسنجی شبکه سی ان ان کنيد. سوال میپرسد که آيا ارجاع ايران به شورای امنيت توسط آژانس صحيح بود يا خير؟ شما بايد اين لينک را باز کنيد و در جايی که نشان داده ام گزينه منفی را انتخاب کنيد. از دوستان و آشنايانتان هم بخواهيد که همين کار را تکرار کنند. دوستان وبلاگ نويس ميتوانيد موضوع را در وبلاگهايشان بگذاريد. (استفاده از تصوير زير را توصيه ميکنم چون بعضی ها ممکن است اشتباه کنند و رای مثبت بدهند.)

/ 20 نظر / 10 بازدید
نمایش نظرات قبلی
fromtheheaven

من با چيزايی که نوشتی کاملاْ موافقم. البته نظرمو راجع به نوشته ی خاطراتچی تو بلاگ خودش گفتم. ولی فکر می کنم مشکل ترافيک و آلودگی هوای فعلی در ايران و به خصوص تهران با اين چيزا حل نشه.... مرسی که به بلاگم اومدي.

خاطراتچی

راستش شما توی پاراگراف دوم بالکل نسخه ما را پيچيدي و رفت و دیگه هر چی من قسم حضرت عباس بخورم کسی قبول نمی کنه. سعی می کنم سر فرصت به برخی از اشکالاتی که مطرح کرديد در وب نوشتم جواب بدهم ولی به طور اجمال می توان پایه خيلی از اين تفاخر ها را با ايجاد بستری برای تضعبفشان سست نمود. نکته ای که راجع به ارزان بودن بنزین و یا گسترش وسایل حمل و نقل عمومی گفتید درست است ولی دلیلی بر نفی این طرح نمی شود اینها باید به عنوان یک مجموعه یا پکیج بهشون نگاه بشه. قیمت بنزین هم باید اصلاح بشه وسایل عمومی هم باید زیاد بشه و.. در مورد سرما و گرمای هوا هم باید بگم که چندان دلیل نمی شود . خوب اینجا مشکل بارندگی مداوم را داردند باز هم از دوچرخه استفاده می کنند. تازه همجای ايران که سرما و گرمای حاد ندارد ...بگذريم

طیبه

مسلمه که بايد هر چيزی اول ايرانی بشه بعدش مورداستفاده قرار بگیره و فرهنگ استفاده اش توی ايران جا بيفته.

شنگول ومنگول

€دوست عزيز سلام دررابطه با دوچرخه سواری کی جيگر ميکنه در اين ترافيک سنگين ماشين دوچرخ سوار بشه واما از طرح آن در جزيره کيش اين طرح پياده شده خيلی هم موفق بودند درشب موقعی که دوجرخه باشد کسی با ماشين نميرود درشهرهای ديگر اين طرح اگر پياده شد تمام کارخانهای ما شين سازی ورشکست مشند خدا ظافظ

شايا(دختري از هند)

سلام دوست عزيز بازم مثل هميشه از نظرات خيلی خوبتون استفاده کردم واقعا چيزی که درباره اون داستان گفته بوديد جالب بود ممنون من بازم اپ کردم شايد بتونم بازهم زود از نظراتتون استفاده کنم؟

کنجد

درود بر آنکه انديشيدن را به من آموخت و نه انديشه هايش را! ربطش را خودتان بيابيد.

Anti Feminism

آدرسی که شما در سی ان ان دادی با اون چيزی که نوشتی سوال شده تفاوت داره. سوال می گه آيا ارجاع ايران به شورای امنيت باعث جلوگيری از برنامه هسته ای ميشه . لطفا کمی دقت کنيد!

قهوه چی

آنتی فمينيسم عزيز متن را دوباره خواندم ولی با توجه به سواد مختصر انگليسی ام همان ترجمه را دريافت کردم. فکر نمیکنم عبارت over its nuclear program معنای ((جلوگیری از برنامه اتمی)) را بدهد بلکه به معنای ((در مورد برنامه اتمی)) است.

باربد

سلام دوچرخه بزرگترين مزيت اش اين است که آدم را به تحرک وا ميدارد و دشمن چاقی است.